Tuesday, May 15, 2007

Om en uke og en time sitter jeg på flyet. Insh'ala

Vi har hatt besøk av Stein, Birgits mann, som har lang fartstid i KN. Han kom med ukens visdomsord:

"Man hører ofte at kulturen i et land er det største hinderet for utvikling. Det er feil. Kulturen i et land er utgangspunktet for all utvikling."

Jeg skal innrømme at jeg har begynt å klage over enkelte ting ved kulturen her i det siste, og jeg har inntrykk av at mange utlendinger som jobber her føler de kjemper mot kulturen på daglig basis. Det krever nok mye å være så zen i praksis som Stein legger opp til.

Stein reiser forøvrig verden rundt og snakker med religiøse ledere for å få dem til å jobbe for fred i sine samfunn. Han droppet for eksempel et møte med president Museveni av Uganda for å kunne være en dag ekstra med sin kone her i Juba.

I dag har jeg vært på det som sannsynligvis er mitt siste FN-møte i Juba for denne gang. Jeg forsto langt mer av samtalen i dag enn første gang jeg var på et slikt møte. Jeg har gradvis begynt å leve meg inn i Changemakerverdenen igjen. Det ligger mye og venter på meg når jeg kommer hjem, så det er like greit å "hit the ground running". Sissel kom akkurat inn på kontoret mitt og inviterte på middag i kveld. Hun reiser tilbake til Khartoum i morgen, og er snart ferdig med sitt oppdrag i Sudan. Det er nok bra for blodtrykket hennes at hun skal reise herfra. Vår kjære administrasjonssjef her nede har for eksempel bestemt at overnattingsgjester i det nye gjestehuset kan bruke vårt gjestehus som oppholds- og spiserom, med konsekvenser som at de spiser vår private mat, sitter og lytter til samtalene våre og bruker fellesarealene til forretningsmøter. Riktig så trivelig, er det.

I morgen er det visstnok en public holiday her nede. En eller annen form for nasjonaldag, kan det være datoen for signeringen av fredsavtalen som feires? Jeg tror uansett vi skal jobbe, i og med at vi har vår egen nasjonaldag på torsdag. Konsulatet har invitert til to selskap i løpet av dagen. Og så er det bare en dag, og så er det helg og jeg kan begynne å pakke ned, for så er det bare en dag til og så drar jeg.

No comments: