Monday, March 19, 2007

Tilgjengelighet

Ettersom jeg forstår at myspace er utilgjengelig og Juba likeså, prøver jeg med ny blogg. Limer inn det jeg hadde rukket å skrive på den andre:

Thursday, March 15, 2007
Varmt!
Juba er noe av det varmeste man kan finne, tror jeg. Det var cirka 40 grader i skyggen i går, og i et land uten aircondition blir det godt og hett. Særlig om natten, når vi ikke har strøm og ergo ingen takvifte. Det er veldig spennende og skummelt å være her. Soldater overalt og villmannskjøring med bil og moped. Så langt har det gått fint, jeg har blitt fulgt overalt, men lurer på om jeg kommer til å klare meg på egenhånd. Birgit, den norske damen som jobber for KN her, skal reise på påskeferie snart og blir borte i to uker.

Meanwhile har jeg funnet ut litt mer om hva jeg egentlig skal gjøre her. Jeg skal hjelpe til med rapporteringen (50 rapporter med 4-8 dokumenter i hver skal samles), arkivering (en lokal gutt er ansatt i en mnd for å gjøre det, men trenger visst litt hjelp), møte det lokale ungdomsnettverket og være med på deres aktiviteter, og kanskje møte noen changemakere fra Khartoum og bygge nettverk mellom dem og ungdommene her i sør.
Juba er slik man ser Afrika på film. Varmt, støvete, geiter i gatene og folk som bor i stråhytter. Midt i sentrum. Marked hvor de selger cirka fem ulike sorter grønnsaker og frukt, og resten små butikker hvor man får kjøpt hermetikk, brød og drikke av ulikt slag. Bor i et guesthouse med fire rom, felles bad og kjøkken, sammen med Birgit, Flora og Margaret. Vi lager maten selv, for de som lurte på det (det gjorde ihvertfall jeg før jeg dro). Vi har både dusj og vannklosett, og i dag blir forhåpentligvis myggnettingen min montert. Men det er ikke regntid riktig ennå, så det er ikke så mye mygg for tiden. Så langt har alle vært veldig hjelpsomme, både i Nairobi og Juba. Og jeg har definitivt opplevd mye nytt allerede. Og vi spiste middag ved Nilen i går, det var veldig hyggelig.

Fredag: overskyet og ungdomsnettverk

I går hadde jeg min første kveld alene i guesthouset. Heldig for meg var dette en av de kveldene da generatoren ikke virket. Det var med andre ord veldig mørkt mellom syv og ni, da de andre kom hjem og fant noen som kunne fikse det. Men man trenger ikke lys for å høre på i-pod. Så jeg slo ihjel tiden med musikk, og prøvde å ignorere de mennene som lusket rundt huset.

I dag er det overskyet og har regnet litt. Dermed er det en meget behagelig temperatur ute, som gjør det mulig både å leve og tenke. Jeg har møtt tre ungdommer fra et ungdomsnettverk her nede, som jeg skal ha mer kontakt med. Fikk inntrykk av at de driver med mye spennende arbeid. Har også hilst på dem som jobber på det norske konsulatet. De flyttet inn i ny bygning i går, så der var alt splitter nytt og lettere kaotisk. Og de har airconditioning!

Veksle penger har jeg også fått hjelp til av Peter, en av finance-mennene her på kontoret, og en av logistikk-mennene har gitt meg nøkkel til guesthouset (forsøk nummer to, så jeg var innelåst i går kveld uten å vite det).

Lunsj i dag ved pulten, et meget avlangt, men velsmakende rundstykke med selvimportert baconost. I kveld skal jeg teste ut middagslaging for første gang. Man må filtrere vannet eller koke det veldig lenge, har jeg lært.

Om noen timer er det helg. Vurderer å ta med laptopen til huset for å se på film, men jeg er ikke sikker på om generatoren tåler at jeg kobler den til. Og batteriet varer cirka ti minutter uten strøm. Jeg har begynt på fransk krim nr. en (fransk tar lengre tid å lese - triks for å få boken til å vare) og ellers får jeg se hva helgen bringer. ig. Det finnes ikke noe særlig å gjøre her på fritiden, så jeg blir veldig glad for alle mail og kommentarer på bloggen!

No comments: