Tuesday, March 20, 2007

Ting som er annerledes i Juba

1) Tilgang på nyheter.
I motsetning til Oslo, hvor man har ørten radiokanaler, tv-kanaler, aviser og internettsider, er det kun ryktebørsen som gjelder i Juba dersom man er på jakt etter nogenlunde oppdatert og pålitelig politisk informasjon. Når det for eksempel kommer mange høyerestående militære til byen, er det bare å spørre alle man møter om de vet noe. Dersom to-tre-fire personer sier det samme, regner man med at det er tilfelle. Jeg har også klart å sniffe meg frem til UNMIS' hjemmesider, der det kommer nyhetsoppsummeringer med jevne mellomrom. Men dette fungerer mer for å bekrefte det man allerede har hørt. Det heter forresten kanskje ikke ryktebørsen her nede. Jungeltelegrafen er uansett et mer passende ord :D

2) Dyrelivet
Husfluer har vi riktignok i Norge også, men her kan de for eksempel ha kolerabakterier på føttene. Mygg har vi også hjemme, men ikke helt av samme slag. Firfisler har vi også, men ikke blå med gule hoder (ganske fine). Så egentlig kan man si at det er litt likt. Det vi ikke har i Norge er pytonslanger. Hørte en historie fra Flora om at en vakt i en FN-compound hadde blitt slukt av et dyr hun ikke kunne det engelske navnet på. Denne historien har vi så hørt både fra Thor-Arne og Tomm Kristensen. Det har visstnok figurert bilder i avisen, for denne pytonslangen hadde vært så uheldig og satt seg fast i et elektrisk gjerde. Vi stiller oss noget skeptisk til om det faktisk var en mann som ble fortært, men man skal kanskje ikke utelukke det helt - vaktmenn sover nemlig godt på jobben her i byen. Et annet interessant kryp er en form for klesspisende noe (en bille, kanskje?), som tygger små hull i klærne når de er i klesskapet, men som kan drepes dersom man stryker klærne. Stryking er dessverre en utfordring uten strøm. Et kryp av det mer ekle slaget er en parasitt som lever i sand - derfor bør man ikke gå barbent utendørs. Et siste dyr er flaggermusen. Jeg synes egentlig norske flaggermus er ganske søte, meen i det de får et vingespenn på halvmeteren svinner sjarmen.

3) Temperaturen
Ja, jeg har vært innom dette før, men det er helt sinnsykt varmt her! Det går utover matlysten, væskebehovet og energinivået. Visstnok tar det en uke for kroppen å akklimatisere seg, så jeg venter i spenning.

4) Arbeidsmengden
Det er lenge siden jeg var arbeidsledig i Changemakerjobben. Det er nok en liten utfordring å finne oppgaver som jeg faktisk kan utføre her. Føler meg litt som en ungdomsskoleelev på arbeidsuke - der innsatsen fra arbeidsplassen for å tilrettelegge langt overskrider hva den får tilbake av arbeidskraft. Forhåpentligvis går det seg til etterhvert som jeg får bedre forutsetninger for å jobbe på egenhånd. På torsdag eller fredag skal jeg møte ungdomsnettverket her nede, og det gleder jeg meg til. Det høres ut på Margaret, en av de ansatte her nede, som om jeg skal være ansvarlig for å følge opp det prosjektet. Jeg er blitt forespeilet at jeg skulle følge dem og lære om hvordan de jobber. Men dette prosjektet hører til civil society-delen av arbeidet her nede, og da de ikke har klart å finne en civil society coordinator ennå har Margaret vært midlertidig ansvarlig. Fikk inntrykk av at hun er glad for at noen andre tar over, da civil society ikke er hennes felt. Av KNs felt er dette definitivt det jeg interesserer meg mest for, så det går fint for meg :) Blir litt sånn "my first project", noe jeg kan øve meg på til de finner en fast civil society coordinator.

PS - det heter da altså den fortapte sønn. Fant det ut da Tomm Kristensen fortalte om den prekenen han hadde hørt på søndag i en annen katolsk kirke.

No comments: