Tuesday, April 10, 2007

Påskemorgen slukker sorgen

Påsken er over, og jeg er tilbake på kontoret og på internetten. Hadde ikke forventet å ha ferie her nede, langt mindre en så bra uke som jeg fikk!

Nairobi var himmelsk. Da jeg var innom Nairobi på vei fra Oslo til Juba var jeg ikke så fortjust. Men når man kommer den andre veien blir det straks annerledes. Behagelig klima, man kan spise stort sett alt man ønsker (snakker utvalg, ikke mengde), serviceinnstilte folk, varm dusj, til og med badekar, mulighet for å se ut som en sivilisert person, folk som skjønner hva du mener når du stiller dem et spørsmål. Og foreldrene. Mine kjære foreldre som kom helt fra Ameriken for å besøke meg.

Forutenom deilige Hotel Norfolk fikk vi sett foreldreløse elefantunger bli matet med gigantiske tåteflasker, matet selv gigantiske giraffer med små pellets fra en veranda i giraffhodehøyde (Kathy fikk til og med et tungekyss av en bestemorgiraff), besøkte Karen Blixen-museet og dro på safari i Nairobi nasjonalpark. Visum til sør-Sudan gikk i boks etter at vi hadde sittet i to timer inne på kontoret til en SPLA-kommandant i Nairobi uten å vite om eller når noen ting kom til å skje. Jeg tror han syntes min far var en grepa kar med et solid håndtrykk.

På fredag morgen satte vi kursen mot Juba, varmen og støvet. Margaret hadde ordnet med en sjåfør for oss. I løpet av en halv dag hadde vi sett det som var å se. Gjesthuset, kontoret, Eden, markedet, til og med den nye generalkonsulresidensen, der vi klarte å forstyrre midt i middagen. Resten av ettermiddagen og kvelden og neste morgen satt vi ved elven og slappet av. Far og Kathy overlevde sine 24 timer, men jeg mistenker de var glade for at de slapp å være her lenger. Uansett var det strålende å ha dem på besøk! Amatørvideograf Dag Aadne dokumenterte Juba som best han kunne, så bestemor og andre også kan se hvordan det er her. Jeg sitter igjen med mange gode minner fra uken, noen nye t-skjorter, masse bøker, myggspray og freeze dried turmatgryteretter fra USA, samt kjeks og krydder fra Nairobi.

Resten av påskedagene ble brukt til å sove, lese krim og henge ved Nilen med kenyanske, svenske og sudanesiske kollegaer. På søndag ble endelig avskjedsgavepåskemarsipanen fortært. Så påskeferie ble det, selv i Juba!

No comments: