Monday, April 2, 2007

Ting jeg ikke forstår meg på

Det er et og annet jeg ikke forstår meg helt på her nede. For eksempel

- hvorfor alle klærne mine blir falmet etter kun en vask
- hvorfor flaskevann blir varmere enn luften når det står på skrivebordet mitt
- hvordan folk klarer å jobbe i ni, ti, elleve, tolv timer uten å spise noe
- hvordan ungdommer som må bo hos familien og leve på dem fordi de tjener så lite har råd til å kjøpe seg i-pod
- at enkelte mener de ikke kan gjøre noe hyggelig i påskeuken fordi dette var uken da Jesus ble korsfestet
- hvordan det kan bo mennesker på et så varmt sted som dette
- at man kan opprettholde tradisjonen om å arve kona dersom broren din dør
- hvorfor folk bader i Nilen når det både er krokodiller og parasitter der
- at kirkegården ser ut som en søppelhaug
- hvorfor noen synes det er bedre å opprettholde konflikt enn å skape fred. Ok, jeg skjønner hvilke hensikter noen kan ha, men til syvende og sist er det fortsatt uforståelig.

Så er det ting jeg forstår, men som likevel forundrer meg fordi de er så annerledes enn min norske hverdag:

- at alt på et hus bygges for hånd. Inkludert å fjerne kampesteiner med en hakke.
- at man beholder korken på pilsen etter at den er jekket av. For å sikre at kolerasmittebærende fluer ikke tråkker i pilsen din.
- at det blir sendt radiobeskjeder om at SPLM-soldater må huske å legge igjen våpnene sine hjemme når de skal på markedet eller andre steder.
- at man må sjekke innsiden av rundstykket før man spiser det i tilfelle det er papir eller andre uønskede objekter i deigen.
- at man må gå med klær som dekker både knær og skuldre. Det er jo varmt!!
- at folk spiser geiter som er oppfostret på søppel. De har ikke noe annet valg.

No comments: