Tuesday, April 17, 2007

To små fortellinger

Hei, hei, alle barn. I dag vil tante Camilla fortelle to historier.

Den ene er om en prest som jobber for en av de lokale partnerorganisasjonen til Kirkens Nødhjelp her i Sudan. Jeg har hørt historien to ganger, og er ikke helt sikker på om det er en anekdote eller om det er en historie fra virkeligheten, men det betyr egentlig ikke så mye. Ihvertfall var det en mann som gikk på presteskolen. Og for å få vitnemålet sitt måtte han vite når han var født. Så han gikk til moren for å høre om hun visste det. Moren begynte å le og sa "Det er lett! Du ble født da høvdingen giftet seg med sin tredje kone."

For Margaret er dette en morsom historie fordi det var så selvfølgelig for moren å regne tid på denne måten. For meg klinger historien litt annerledes, fordi jeg hører "høvding", "tredje kone" og at det ikke akkurat finnes et system for fødselsattester.

Den andre historien er egentlig mest til mine foreldre. Da de kom på besøk hadde de nemlig printet ut flytidene til og fra Juba. Jeg klarte ikke å få tidene til å stemme, fordi det sto at flyturen tok en time lenger enn den faktisk gjorde. Jeg antok at det skyldtes tidsforskjell. Enten var det slik at jeg hadde glemt å stille klokken, eller så hadde jeg glemt at jeg faktisk hadde stilt klokken, eller så var det noe sommertid/vintertid på gang. Nå har jeg funnet ut at Sudan tidligere var i en annen tidssone en Kenya. Regjeringen i Khartoum er fortsatt i en annen tidssone. Men regjeringen i sør bestemte etter fredsavtalen at de ville være i samme tidssone som Kenya for å markere avstand til Khartoum. Så nå er de det, og jeg er lettet over at jeg ikke er gal/har alzheimers.

No comments: